Objawy dotyczące problemów z mięśniami dna miednicy:

Najczęstsze objawy, które mogą świadczyć o problemach z mięśniami dna miednicy to:

  • mimowolny wyciek moczu podczas ćwiczeń, śmiechu, kaszlu lub kichania
  • nagła potrzeba skorzystania z toalety w pośpiechu lub niemożność zdążenia na czas
  • nieustanna potrzeba pójścia do toalety
  • trudności z opróżnieniem pęcherza moczowego lub jelit
  • przypadkowa utrata kontroli pęcherza lub jelit
  • przypadkowe wydalanie gazów jelitowych
  • wypadnięcie narządów płciowych
  • u kobiet, może to być odczuwane jako wypukłości w pochwie lub uczucie ciężkości, dyskomfortu, ciągnięcia, opadania
  • u mężczyzn, może to być odczuwane jako wypukłości w odbytnicy lub uczucie konieczności oddania stolca, gdzie w rzeczywistości nie ma takiej potrzeby
  • ból w okolicach miednicy
  • bolesny stosunek płciowy

Jak pojawiają się problemy dna miednicy?

Trudności z dnem miednicy mogą się pojawić kiedy mięśnie tej okolicy są naciągnięte, osłabione lub zbyt napięte.

Niektórzy ludzie mają osłabione mięśnie dna miednicy już od młodego wieku, inni zauważają problemy dopiero po danym okresie w życiu, np.ciąża, poród, menopauza.

Inni znowu mają bardzo napięte mięśnie dna miednicy i nie potrafią ich rozluźnić. Taka sytuację łatwo pogorszyć jeśli będziemy eksesywnie zaciskać te mięśnie bez nauki umiejętności ich rozluźnienia.

Kondycja/sprawność mięśni dna miednicy zależy od wielu czynników, takich jak:

  • brak jakichkolwiek ćwiczeń lub zbyt eksesywne ćwiczenia
  • ciąża i urodzenie dzieci
  • ból pleców w historii choroby
  • ciągłe zaparcia i silne parcie przy defekacji
  • nadwaga, otyłość lub BMI powyżej 25
  • podnoszenie ciężarów
  • przewlekły kaszel i kichanie, wliczając w to astmę, palenie papierosów czy katar sienny
  • wcześniejsze urazy okolicy miednicy – upadek, operacja czy radioterapia tej okolicy
  • proces starzenia orgaizmu

Mimo, że tych mięśni nie widać gołym okiem to mięśnie dna miednicy mogą być przez nas stale kontrolowane i przez to również ćwiczone. Podobnie jak ćwiczymy nasze ramiona, nogi czy brzuch.

Wzmacniając swoje mięśnie dna miednicy przyczyniasz się do ochrony pęcherza moczowego i jelit.

Poprawiasz dzięki temu kontrolę pęcherza moczowego i jelit oraz zmniejszasz prawdopodobieństwo mimowolnego wycieku z tych dróg. Dzięki regularnym ćwiczeniom Twoje mięśnie, tak jak pozostałe mięśnie twego ciała, staną się silniejsze. Taki trening jest bardzo istotny dla nas wszystkich, zarówno kobiet jak i mężczyzn.

Szukaj pomocy!

Jeśli doświadczasz problemów związanych z mięśniami dna miednicy (dotyczące pęcherza moczowego lub jelita grubego) wskazane jest aby skontaktować się z specjalistą aby ustalić przyczynę Twoich objawów oraz przeduskutować optymalne dla Ciebie leczenie. Może to być indywidualnie dla

Ciebie ustalony plan treningowy mięśni dna miednicy, który pomoże Ci odzyskać kontrolę.