Funkcje mięśni dna miednicy

Funkcje mięśni dna miednicy

Dno miednicy spełnia wiele funkcji w naszym ciele, jej podstawowe czynności to:

1) Otwieranie – mikcja, defekacja, poród

2) Zamykanie – trzymanie moczu / stolca

3) Podpieranie – narządów: pęcherza, macicy i pochwy, odbytu

4) Stabilizacja tułowia – podczas chodu i utrzymania pozycji pionowej, które stanowią bardzo duże obciążenie dla tułowia

Dno miednicy złożone z przepony miednicy i przepony moczowo-płciowej, podpiera organy znajdujące się w miednicy, ma zasadniczy wpływ na utrzymanie poprawnego ciśnienia cewkowego i odbytnicznego podczas codziennych aktywności. Mięśnie dna miednicy rozluźniając się umożliwiają jej funkcję otwierania podczas porodu, mikcji i defekacji. Mięśnie naszego ciała, których przyczepy znajdują się na kośćcu miednicy mają ogromny wpływ na ten obszar i pracują w sposób synergistyczny. Umożliwiają one stabilizację obręczy biodrowej przy przyjmowaniu pozycji stojącej i podczas chodu.

Mięśnie dna miednicy stanowią część grupy mięśniowej, która odpowiedzialna jest za tzw. core stability czy stabilizację centralną. Wraz z mięśniem poprzecznym brzucha, przeponą i mięśnień wielodzielny oraz innymi głębokimi mięśniami grzbietu tworzą one głęboki pas stabilizujący staw krzyżowo-biodrowy i odcinek lędźwiowy kręgosłupa. To właśnie na prawidłowej pracy tych mięśni skupiają się ćwiczenia Pelvic Floor Safe.

Podczas ćwiczeń ciśnienie w jamie brzusznej ulega zmianie. Na przykład gdy podnosimy jakiś ciężar ciśnienie zwiększa się, a gdy go odłożymy wraca do wartości wyjściowej. W idealnej sytuacji regulacja ciśnienia w jamie brzusznej odbywa się automatycznie. Na przykład, podczas podnoszenia ciężaru, mięśnie stabilizujące współpracują ze sobą – mięśnie dna miednicy się unoszą, mięśnie brzucha i pleców przyciągają się do środka aby w ten spoób zabezpieczyć kręgosłup.

 

Mięśnie dna miednicy muszą być elastyczne, aby mogły pracować jako część, co oznacza, że muszą one być w stanie się zrelaksować, a także unieść i utrzymać to ułożenie. Typowe dla ludzi jest, aby napinać swoje mięśnie  nieustannie podczas ćwiczeń w przekonaniu, że dzięki temu wspierają kręgosłup. Jednak stałe usztywnienie może spowodować, że mięśnie staną się sztywne i stracą swoją elastyczność.

Sztywność mięśni dna miednicy często współistnieje z ich osłabieniem i może objawiać się problemami układu moczowego i mimowolnej utraty moczu. Inne objawy związane z utratą elastyczności mięśni to ból w okolicy miednicy, ból podczas stosunku płciowego, problemy z opróżnieniem pęcherza