Dno miednicy

Funkcje mięśni dna miednicy

Dno miednicy spełnia wiele funkcji w naszym ciele, jej podstawowe czynności to:

1) Otwieranie – mikcja, defekacja, poród

2) Zamykanie – trzymanie moczu / stolca

3) Podpieranie – narządów: pęcherza, macicy i pochwy, odbytu

4) Stabilizacja tułowia – podczas chodu i utrzymania pozycji pionowej, które stanowią bardzo duże obciążenie dla tułowia

Dno miednicy złożone z przepony miednicy i przepony moczowo-płciowej, podpiera organy znajdujące się w miednicy, ma zasadniczy wpływ na utrzymanie poprawnego ciśnienia cewkowego i odbytnicznego podczas codziennych aktywności. Mięśnie dna miednicy rozluźniając się umożliwiają jej funkcję otwierania podczas porodu, mikcji i defekacji. Mięśnie naszego ciała, których przyczepy znajdują się na kośćcu miednicy mają ogromny wpływ na ten obszar i pracują w sposób synergistyczny. Umożliwiają one stabilizację obręczy biodrowej przy przyjmowaniu pozycji stojącej i podczas chodu.

Mięśnie dna miednicy stanowią część grupy mięśniowej, która odpowiedzialna jest za tzw. core stability czy stabilizację centralną. Wraz z mięśniem poprzecznym brzucha, przeponą i mięśnień wielodzielny oraz innymi głębokimi mięśniami grzbietu tworzą one głęboki pas stabilizujący staw krzyżowo-biodrowy i odcinek lędźwiowy kręgosłupa. To właśnie na prawidłowej pracy tych mięśni skupiają się ćwiczenia Pelvic Floor Safe.

Podczas ćwiczeń ciśnienie w jamie brzusznej ulega zmianie. Na przykład gdy podnosimy jakiś ciężar ciśnienie zwiększa się, a gdy go odłożymy wraca do wartości wyjściowej. W idealnej sytuacji regulacja ciśnienia w jamie brzusznej odbywa się automatycznie. Na przykład, podczas podnoszenia ciężaru, mięśnie stabilizujące współpracują ze sobą – mięśnie dna miednicy się unoszą, mięśnie brzucha i pleców przyciągają się do środka aby w ten spoób zabezpieczyć kręgosłup.

 

Mięśnie dna miednicy muszą być elastyczne, aby mogły pracować jako część, co oznacza, że muszą one być w stanie się zrelaksować, a także unieść i utrzymać to ułożenie. Typowe dla ludzi jest, aby napinać swoje mięśnie  nieustannie podczas ćwiczeń w przekonaniu, że dzięki temu wspierają kręgosłup. Jednak stałe usztywnienie może spowodować, że mięśnie staną się sztywne i stracą swoją elastyczność.

Sztywność mięśni dna miednicy często współistnieje z ich osłabieniem i może objawiać się problemami układu moczowego i mimowolnej utraty moczu. Inne objawy związane z utratą elastyczności mięśni to ból w okolicy miednicy, ból podczas stosunku płciowego, problemy z opróżnieniem pęcherza

Objawy dotyczące problemów z mięśniami dna miednicy:

Najczęstsze objawy, które mogą świadczyć o problemach z mięśniami dna miednicy to:

  • mimowolny wyciek moczu podczas ćwiczeń, śmiechu, kaszlu lub kichania
  • nagła potrzeba skorzystania z toalety w pośpiechu lub niemożność zdążenia na czas
  • nieustanna potrzeba pójścia do toalety
  • trudności z opróżnieniem pęcherza moczowego lub jelit
  • przypadkowa utrata kontroli pęcherza lub jelit
  • przypadkowe wydalanie gazów jelitowych
  • wypadnięcie narządów płciowych
  • u kobiet, może to być odczuwane jako wypukłości w pochwie lub uczucie ciężkości, dyskomfortu, ciągnięcia, opadania
  • u mężczyzn, może to być odczuwane jako wypukłości w odbytnicy lub uczucie konieczności oddania stolca, gdzie w rzeczywistości nie ma takiej potrzeby
  • ból w okolicach miednicy
  • bolesny stosunek płciowy

Jak pojawiają się problemy dna miednicy?

Trudności z dnem miednicy mogą się pojawić kiedy mięśnie tej okolicy są naciągnięte, osłabione lub zbyt napięte.

Niektórzy ludzie mają osłabione mięśnie dna miednicy już od młodego wieku, inni zauważają problemy dopiero po danym okresie w życiu, np.ciąża, poród, menopauza.

Inni znowu mają bardzo napięte mięśnie dna miednicy i nie potrafią ich rozluźnić. Taka sytuację łatwo pogorszyć jeśli będziemy eksesywnie zaciskać te mięśnie bez nauki umiejętności ich rozluźnienia.

Kondycja/sprawność mięśni dna miednicy zależy od wielu czynników, takich jak:

  • brak jakichkolwiek ćwiczeń lub zbyt eksesywne ćwiczenia
  • ciąża i urodzenie dzieci
  • ból pleców w historii choroby
  • ciągłe zaparcia i silne parcie przy defekacji
  • nadwaga, otyłość lub BMI powyżej 25
  • podnoszenie ciężarów
  • przewlekły kaszel i kichanie, wliczając w to astmę, palenie papierosów czy katar sienny
  • wcześniejsze urazy okolicy miednicy – upadek, operacja czy radioterapia tej okolicy
  • proces starzenia orgaizmu

Mimo, że tych mięśni nie widać gołym okiem to mięśnie dna miednicy mogą być przez nas stale kontrolowane i przez to również ćwiczone. Podobnie jak ćwiczymy nasze ramiona, nogi czy brzuch.

Wzmacniając swoje mięśnie dna miednicy przyczyniasz się do ochrony pęcherza moczowego i jelit.

Poprawiasz dzięki temu kontrolę pęcherza moczowego i jelit oraz zmniejszasz prawdopodobieństwo mimowolnego wycieku z tych dróg. Dzięki regularnym ćwiczeniom Twoje mięśnie, tak jak pozostałe mięśnie twego ciała, staną się silniejsze. Taki trening jest bardzo istotny dla nas wszystkich, zarówno kobiet jak i mężczyzn.

Szukaj pomocy!

Jeśli doświadczasz problemów związanych z mięśniami dna miednicy (dotyczące pęcherza moczowego lub jelita grubego) wskazane jest aby skontaktować się z specjalistą aby ustalić przyczynę Twoich objawów oraz przeduskutować optymalne dla Ciebie leczenie. Może to być indywidualnie dla

Ciebie ustalony plan treningowy mięśni dna miednicy, który pomoże Ci odzyskać kontrolę.