Home / Dla Trenerów

Dla Trenerów

Jak modifikować treningi wg. zasad PFS

Zasady treningu Pelvic Floor Safe – zajęcia bezpieczne dla mięśni dna macicy

1. Świadomość i wizualizacja

Ważne jest aby nauczyć kobiety lokalizować mięśnie dna miednicy i pozostałe mięsnie

głebokie (m. poprzeczny brzucha, przepona i mięsień wielodzielny), które pracując wspólnie

odpowiadają za stabilizację kręgosłupa i miednicy.

Warto używać wizualizacji, dzięki którym świadomy trener jest w stanie nauczyć ćwiczących

prawidłowej pracy mięśni głebokich. Praca ta stanowi bowiem bazę wszelkich ćwiczeń

 

2. Prawidłowy oddech

Połączony jest bezpośrednio z pracą mięśni głebokich (główny mięsień oddechowy to

przepona) i stąd też ma niezaprzeczalny wpływ na utrzymanie prawidłowej stabilizacji

3. Stabilizacja

Jest to baza dla bezpiecznego treningu

 

4. Regularność

Regularne ćwiczenia mięśni dna miednicy poprawiają ukrwienie tej okolicy, tkanki są więc

lepiej dotlenione i odżywione, porawia się również czucie w tej okolicy w wyniku czego

poprawia się jakość doznań płynących z ciała.

 

5. Kompleksowość

Ćwiczenia Pelvic Floor Safe poprawiają pracę mięśni dna miednicy, stabilizację centralną,

ukrwienie i odżywienie. Kobieta lepiej potrafi odczuwać własne ciało. Mając lepiej napięte

tkanki wewnątrz ciała zauważymy pozytywne zmiany na zewnątrz. Skóra i mięśnie są

odbiciem kondycji organizmu wewnątrz.

Z naszym dorbym stanem fizycznym idzie rówież poprawa psychiczna organizmu, a te są

także ściśle związane z naszym życiem społecznym.

 

Szkolenia PFS dla instruktorów fitness, fizjoterapeutów

Pelvic Floor Safe to kurs przeznaczony dla instruktorów fitness, —pilates, trenerów personalnych,

trenerów biegania, fizjoterapeutów oraz osób związanych z treningiem siłowym i crossfit.

Celem kursu jest przygotowanie osób prowadzących zajęcia grupowe oraz treningi personalne do

realizacji zajęć bezpiecznych dla kobiet iuwzględniających specyficzną anatomię i biomechanikę dna

miednicy. Kurs ma na celu również stworzenie środowiska świadomych trenerów, do których z

pełnym zaufaniem mogą zwrócić się osoby wracające do treningu po długiej przerwie lub z

dysfunkcją mięśni dna miednicy.

 

Miednica oraz mięśnie, które ją wypełniają, tworzą swoistą przeponę w tej okolicy. Przez obręcz

miedniczną przechodzą naprężenia przy każdym kroku oraz różnorakie napięcia podczas ćwiczeń

każdego rodzaju. To centrum ciała, baza dla całego organizmu. Osłabienie tej okolicy wiąże się z

bólami kręgosłupa, dysbalansem mięśniowym i wieloma problemami funkcjonalnymi, do rozwiązania

których kluczem jest praca z mięśniami dna miednicy.

 

Źle przeprowadzone ćwiczenia mogą zaostrzyć problem wysiłkowego nietrzymania moczu oraz

dysfunkcji mięśni dna miednicy. Obecnie dotyczy on co trzeciej kobiety w każdym wieku, również

tych aktywnych sportowo, dlatego tak ważna jest profilaktyka. To wielki krok do świadomego

treningu zarówno dla instruktorów, jak i ćwiczących. Szczególne grupy ryzyka to kobiety, które

wracają do aktywności fizycznej po ciąży lub takie, które nigdy wcześniej nie ćwiczyły regularnie. Dla

tej grupy istotne jest, kiedy i w jaki sposób może rozpocząć ćwiczenia oraz jakie objawy wskazują na

problem, którego organizm nie uleczy sam. Świadomy trening może uchronić je przed błędami, które

prowadzą do osłabienia mięśni dna miednicy i związanych z tym konsekwencji. Na zajęciach fitness

oraz podczas treningów innego typu brakuje informacji na ten temat, jest on pomijany i zaniedbany.

 

Profilaktyka w formie ćwiczeń może być stosowana zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Specjalne

ćwiczenia pozwalają wzmocnić mięśnie dna miednicy (rozluźnić nadmiernie napięte, następnie

nauczyć odpowiedniej pracy), zwiększają ukrwienie tych okolic, co poprawia funkcjonowanie

narządów wewnętrznych oraz czucie w rejonie miednicy. Taki trening nie bez znaczenia jest dla

funkcji seksualnych u kobiet i mężczyzn.

 

Kurs kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym.

Po zdaniu egzaminu kursant otrzymuje certyfikat Trenera Pelvic Floor Safe, który uprawnia go do

prowadzenia treningów PFS, używania nazwy Pelvic Floor Safe, oraz używania loga. Na stronie

www.pelvicfloorsafe.pl znajdują się profile instruktorów PFS.